dijous, 11 d’abril del 2013

Reflexió observació d'aula

El que pretenc amb aquesta entrada és reflexionar sobre l’observació que vaig compartir amb vosaltres el passat mes de març, en què la meitat del grup amb el que estava fent les pràctiques, es disposaven a fer construccions. També parlaré de les creences de la mestra en aquesta situació en concret, a més de d’identificar els referents teòrics amb els quals podem relacionar aquest cas. Finalment, exposaré una sèrie de preguntes que podríem formular a la mestra, per ajudar a fer una bona reflexió de la situació viscuda.


Quan parlem de creences ens referim a idees que formen part de la manera de pensar que tenim les persones, de la manera en que cada un de nosaltres interpreta el món i tot el que passa. Per tant, les creences que té aquesta mestra són:

- Poder treballar amb només la meitat del grup suposa poder fer activitats que tal vegada no podries dur a terme amb tot el grup sencer i poder prestar més atenció a cada un dels infants, observant el que fan i intervenint en el cas que sigui necessari.

- Incitar als infants abans del joc formulant diferents preguntes, obrint un petit debat, etc. ajuda a que es presti més atenció per part de tots ells i que, d’alguna manera, es tenguin més ganes de participar en l’activitat.

- Motivar a un infant en concret que no participa de manera correcta en l’activitat, perquè faci el que fan els seus companys, ressaltant la importància del que quedarà, del que veuran els seus pares i els dels seus/ves companys/es a l’hora de veure les fotografies de la sessió. L’element familiar crea motivació en els infants i té un paper molt important en la formació personal de cada un dels infants.

- Motivant als infants, aquests poden arribar a assumir els seus reptes.

 Els referents teòrics amb els quals podríem relacionar aquest cas són varis, però els que considero més rellevants són, per una banda, la importància de la documentació, documentem per deixar constància de cada un dels moments que viuen els infants; també és una manera de donar confiança i seguretat a les famílies, les quals veuen que les tasques que s’estan duent a terme són adequades; i, per altra banda, la importància de la observació, de la mirada atenta de la mestra, per donar resposta a diferents situacions que puguin anar sorgint.

Per ajudar a fer una bona reflexió sobre la situació, penso que algunes de les preguntes que podríem formular a la mestra són les següents:

- Quin objectiu es segueix mitjançant aquesta activitat?

- Per què pensa que aquest infant es comporta així?

- En què es basa per motivar a l’infant d’aquesta manera?

- I si aquesta motivació no hagués estat suficient perquè l’infant comencés a fer la seva construcció, què hagués fet?

La competència 2.2 fa referència a la identificació de creences i concepcions, per tant, a través de la reflexió anterior, poso en pràctica la identificació de les creences de la mestra en l’activitat que s’ha duit a terme.

Pel que fa a la competència 4.1, parlem de la identificació dels marcs teòrics que justifiquen o qüestionen les pràctiques que es duen a terme a l’aula, per això, és una competència que he treballat a través de la identificació dels referents teòrics relacionats amb aquesta observació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada